27 maart 2013

Vlaams engagement groot na Music For Life

 

Drie kwart van de Vlamingen merkte de campagne Music For Life in het teken van dementie op. Uit een studie die het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen i.s.m. het onderzoeksbureau I-Vox/Indigov uitvoerde naar de impact van de campagne, blijkt dat dementie meer dan ooit een thema is dat de Vlaming bezig houdt. 87% van de mensen is zich bewust van het feit dat er nog een taboe rust op dementie. Mensen sensibiliseren rond het bestaan van dit taboe en ‘awareness’ creëren rond dementie, daar draaide Music For Life om. Maar liefst 1 op de 3 Vlamingen die de actie opmerkten, geven aan dat ze over het thema hebben gesproken met collega’s, vrienden, familie… Het onderzoek bewijst ook dat Vlaanderen al in aanzienlijke mate een genuanceerde beeldvorming rond dementie, die focust op de mogelijkheden i.p.v. de beperkingen van personen met dementie, onderschrijft. 

 

Daar blijft het niet bij. Vlaanderen is door Music For Life vooral wakker geschud om zich in de toekomst rond het thema dementie te engageren. 95% van de Vlamingen vindt het noodzakelijk dat ook in de toekomst acties worden opgezet om zo het taboe rond dementie te doorbreken. 1 op 2 Vlamingen is bereid om zich actief in te zetten indien men hiervoor acties of initiatieven opzet. Met de campagne ‘Vergeet dementie, onthou mens’ wil de Vlaamse Overheid de boodschap van Music For Life 2012 blijvend uitdragen en de ruime actiebereidheid in Vlaanderen verduurzamen. Zo kan samen met de media een volgend hoofdstuk geschreven worden in het succesverhaal waarvoor Music For Life de basis heeft gelegd. Want het recente onderzoek toont één ding aan: een dementievriendelijke samenleving is broodnodig!

 
 

Volg mij ook via

Volg mij op Flickr